יום ראשון, 29 באפריל 2012

שאלות אפשריות על תולדות הקולנוע 1 יח"ל

שאלה:
בחרו את אחד מבמאי הקולנוע האילם שלמדתם עליהם בכיתה , הסבירו את תרומתו להתפתחות השפה הקולנועית? 
תשובות אפשריות: 
הבמאים: האחים לומייר- עשו נסיונות -התחילו בגילויי השפה הקולנועית ובהגדרת מערכת הסימנים שלה. לדוגמא:  בסרט "רכבת מגיעה אל התחנה" הם העמידו בתחנת רכבת מצלמה וצלמו רכבת שמגיעה אל התחנה, הם בעצם עשו כאן שוט אחד תיעודי והם יצרו כאן קומפוזיציה של עומק וצלמו בשוט סטטי תנועה. 
עוד דוגמא: ב"ארוחת הבוקר של התינוק" הם השתמשו בצילום אלכסוני של קיר שנותן תחושה של עומק ובעומק הפריים הייתה התרחשות האכילה. לאחר מכן השתמשו באובייקט שנע בתוך הפריים קדימה ואחורה (פור גראונד ובק גראונד) וע"י התקווצותו וגדילתו מקבלים אשליה של תלת מימד 


עוד תשובה לשאלה- הבמאי: אדווין פורטר

פורטר השתמש באפקט הקרנה אחורית (כמו מסך כחול המודרני)
פן וטילט Pan ו Tilt, בניגוד לאחים לומייר הבין פורטר שרצוי שהמצלמה תעקוב אחרי הדמויות.
עריכה מקבילה- בפעולת העריכה המקבילה, מוצמדים שני אירועים שקורים באותו זמן אך בשני חללים שונים. 
חותכים מאירוע אחד למשנהו
•שימוש בהקרנה אחורית: הקרנת צילומי נסיעה דוקומנטרים על רקע האולפן.
•התרחשות פעולה בשני מישורי צילום: התרחשות בפור גראונד ובבק גראונד המעשירים את מורכבות ועומק הסצינה.

כמובן שאפשר גם לכתוב על ז'ורז' מילייה שכונן את ז'אנר המדע הבדיוני, הוא חידש את נושא האפקטים- הוא העלים אנשים והחזיר אותם לפריים, הוא בנה מודלים, הוא יצר תפאורות, במסע המופלא אל הירח- הוא יצר ירח וקירב אותו פיסיתאל המצלמה, אנחנו כביכול מתקרבים אל הירח אבל בפועל הירח מתקרב אלינו..



שאלה:
מי היה אבי העריכה הקלאסית? הדגימי זאת מאחד מסרטיו:
ד. וו. גריפית, 

עריכה קלאסית". גריפית' ביסס והרחיב רבות מהטכניקות שהמציאו קודמיו, והיה הראשון שהשתמש בהן לצרכים אמנותיים, ולא כטריקים בלבד. בשנת 1915, עם יצירת המופת שלו "הולדת אומה", כבר היוותה העריכה הקלאסית סגנון עריכה מתוחכם ורב-הבעה. בתפיסת העריכה שלו התבסס גריפית על העיקרון של קישור רעיונות, שאותו הרחיב בדרכים שונות


בחיתוך הקלאסי מציג סדרה של שוטים מקושרים פסיכולוגית שוטים שאינם נבדלים, בהכרח, מבחינת
 הזמן והמרחב הממשיים שלהם. החיתוך הקלאסי הוא מגוון וחודרני יותר. הוא שובר את אחדות המרחב, מנתח את רכיביו וממקד מחדש את תשומת לבנו לסדרה של פרטים. הפעולה היא יותר עניין של שכל ורגש מאשר עניין קונקרטי.

איזה במאי השתמש לראושנה בטכניקת העריכה הצולבת? הדגימי זאת מאחד מסרטיו:
אדווין פורטר
פורטר מבין את חשיבותה של העריכה ומשתמש בסוגים שונים שלה. כמו למשל 'עריכה מקבילה' שמטרתה בין היתר, ליצור מתח. דוגמא בולטת לכך ניתן לראות בסרטו "שוד הררכבת הגדול", כאשר הוא עושה חיתוך בעריכה לסירוגין בין הפושעים הנמלטים, הנערה הכבולה ותושבי העיירה העסוקים בריקודים במסבאה


מי היה אבי העריכה הסינטטית/ עריכת המונטאז'? הדגימי זאת מאחד מסרטיו:
אייזנשטיין לקח את הטכניקה הזו של המונטאז' צעד קדימה והביא את העריכה הסינטטית לשיאה. אייזנשטיין טען כי לא מספיק להצמיד זה לזה שוטים שאין ביניהם קשר, אלא שיש ליצור התנגשות תמידית בין שוטים כדי לעורר משמעויות רבות עוצמה אצל הצופה. כל שוט צריך להיות מנוגד לשוט שקדם לו, וכך נוצרת התנגשות תמידית של ניגודים. הסצנה המפורסמת ביותר שביים אייזנשטיין לקוחה מתוך סרטו "אוניית הקרב פוטיומקין" מ-1925


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה