מבוא קצרצר לתיאוריה קולנועית- מאתר של בית חינוך ניסויי תיכון שער הנגב
הקולנוע, למקרה שלא ידעתם, קיים כבר יותר ממאה שנים (114 ליתר דיוק): נוהגים לציין את 1895 כשנה שבה הומצא הקולנוע. לאורך שנות קיומו, ניסו חוקרים רבים להבין את המדיום הקולנועי, ולנסח לעצמם (ולאחרים) את התשובות לשאלות רבות שהתעוררו בהם. הנה כמה מהשאלות המרכזיות שנשאלו בתחום מחקר הקולנוע:
מיהו יוצר הסרט? האם יש אדם אחד מבין כל האנשים שעובדים על סרט שאפשר לומר שהוא "היוצר"?
כיצד הסרט משפיע עלינו, הצופים? אילו מנגנונים נפשיים הוא מפעיל אצלנו? כיצד הוא גורם לנו להתרגש, לפחד, לצחוק?
מה הקשר בין הקולנוע לבין החברה בה הוא נוצר? האם לקולנוע אמריקני, למשל, יש תכונות שאין לקולנוע ישראלי או לקולנוע צרפתי?
מה הקשר בין הקולנוע לבין האמנויות שקדמו לו? כיצד הושפע הקולנוע מן הציור, הפיסול, המחול, התיאטרון והמוזיקה? כיצד השפיע עליהן?
מהי המהות של הקולנוע? מה זה "קולנועי", כלומר - אילו תכונות המופיעות בסרט מנצלות בצורה הטובה ביותר את יכולותיו של הקולנוע?
מה הקשר בין הקולנוע לבין המציאות? האם הקולנוע מראה לנו את המציאות? האם הוא צריך להראות לנו את המציאות, או שהוא צריך להמריא, להראות לנו את מה שלא קיים במציאות?
יש כמובן עוד שאלות רבות שאפשר לשאול (ואכן היו מי ששאלו).
הקולנוע, למקרה שלא ידעתם, קיים כבר יותר ממאה שנים (114 ליתר דיוק): נוהגים לציין את 1895 כשנה שבה הומצא הקולנוע. לאורך שנות קיומו, ניסו חוקרים רבים להבין את המדיום הקולנועי, ולנסח לעצמם (ולאחרים) את התשובות לשאלות רבות שהתעוררו בהם. הנה כמה מהשאלות המרכזיות שנשאלו בתחום מחקר הקולנוע:
מיהו יוצר הסרט? האם יש אדם אחד מבין כל האנשים שעובדים על סרט שאפשר לומר שהוא "היוצר"?
כיצד הסרט משפיע עלינו, הצופים? אילו מנגנונים נפשיים הוא מפעיל אצלנו? כיצד הוא גורם לנו להתרגש, לפחד, לצחוק?
מה הקשר בין הקולנוע לבין החברה בה הוא נוצר? האם לקולנוע אמריקני, למשל, יש תכונות שאין לקולנוע ישראלי או לקולנוע צרפתי?
מה הקשר בין הקולנוע לבין האמנויות שקדמו לו? כיצד הושפע הקולנוע מן הציור, הפיסול, המחול, התיאטרון והמוזיקה? כיצד השפיע עליהן?
מהי המהות של הקולנוע? מה זה "קולנועי", כלומר - אילו תכונות המופיעות בסרט מנצלות בצורה הטובה ביותר את יכולותיו של הקולנוע?
מה הקשר בין הקולנוע לבין המציאות? האם הקולנוע מראה לנו את המציאות? האם הוא צריך להראות לנו את המציאות, או שהוא צריך להמריא, להראות לנו את מה שלא קיים במציאות?
יש כמובן עוד שאלות רבות שאפשר לשאול (ואכן היו מי ששאלו).
אז ברור לנו שהקולנוע הוא לא המציאות, אבל גם ברור
שיש לקולנוע מערכת יחסים מעניינת ומורכבת עם המציאות. מערכת היחסים הזו העסיקה
חוקרים רבים, וגם קולנוענים רבים. על חלקם נדבר השנה.
אחדים מהם השתמשו בשאלת הקירבה (או הרוחק) מן
המציאות כשיטה למיון סרטים. הם ציירו סקאלה, שבצד אחד שלה הציבו את הסרטים
המציאותיים ביותר, ובצד הנגדי את הסרטים הכי פחות מציאותיים. באמצע נמצאים כל
הסרטים שהם לא זה ולא זה - לא מציאותיים מדי, אבל גם לא פנטסטיים, בדיוניים,
מדי.

ריאליזם (הגדרה) - סרטים בהם התוכן
חשוב על הצורה. אמצעי המבע מאופיינים בשימוש שמרני של היוצרים. הסרטים בנויים
בצורה, שהאשליה תשמר ולא תיחשף שום מניפולציה. הסרט מציג תמונה אובייקטיבית של
העולם הממשי כפי שמבין הצופה. היוצרים מעלימים את אישיותם ואין הבחנה של סגנון.
בסרטים ריאליסטים ישנו ניסיון של שעתוק המציאות באופן שלא יסגיר פרשנות.
קלאסיציזם (הגדרה) - ייצוג מסוגנן במקצת
של המציאות שמתקבלת על ע"י הקהל. המטרה של הסרט היא פונקציונאלית. הסרט נועד לבדר.
ההתמקדות היא על הסיפור וכיצד אמצעי המבע הקולנועי מסייעים לכך. הסרטים הקלאסיים
נועדים הזדהות של הצופה עם הערכיים המוסריים ועם השאיפות של
הגיבור.
פורמליזם
(הגדרה) - סרטים בהם הצורה מביעה את התוכן. הסרטים מסוגננים ומעוותים במכוון כדי
לבטא האופן סובייקטיבי את חווית המציאות של היוצרים. ישנו רצון לעיצוב מחודש של
המציאות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה